EKONOMİ (İngilizce)

Kazanılan Derece: Lisans , Yeterlilik Çerçeveleri ile İlişkisi: TYÇ-TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey ,ISCED (2011): 6. Düzey, QF-EHEA: 1. Düzey

#Program Öğrenme Çıktıları
Bilgi
Kuramsal ve/veya olgusal bilgi Öğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Türkiye ve Dünyadaki güncel ekonomik gelişmeleri uluslararası politik ekonominin ışığında takip ve analiz ederek Türkiye ekonomisinin Dünya ekonomisiyle etkileşimini inceleyebilir.
  • Ders
  • Uygulama
  • Tez Hazırlama
  • Proje Hazırlama
  • Web Tabanlı Öğrenme
  • Ödev Değerlendirme
  • Ara Sınav
  • Tez Sunma
  • Kısa Sınav
  • Final Sınavı
  • Proje Değerlendirme
2Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, akademik yayınlar ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. Mikroekonomi (piyasa yapıları, tüketici/üretici dengesi), Makroekonomi (büyüme modelleri, para ve maliye politikaları) gibi temel alanların ileri teorilerini ve bu teorilerin güncel tartışmalarını anlayabilir.
3Alana özgü bilgileri kullanarak ekonomik verileri (enflasyon, işsizlik, GSYİH gibi olgusal bilgiler) yorumlayabilir ve değerlendirebilir, istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle ekonomik ilişkileri ölçmeyi ve bu ölçümlerin sonuçlarını gerçek dünya koşullarına göre anlamlandırmayı, yani nicel ve nitel verilerle desteklenmiş olgusal bilgiye dayanarak çıkarım yapabilir.
4Ekonomi biliminin sosyal, hukuki, idari ve etik boyutlarının farkında olur. Ekonomi bilgisi, ekonomik sorunların çözümünde sadece iktisadi prensipleri değil, aynı zamanda toplumsal, bilimsel ve etik değerleri de gözetmeyi ve bu değerleri temel alarak sorunlara çok boyutlu çözümler üretmeyi sağlayacak şekilde bütünleştirebilir.
Beceri
Bilişsel ve/veya uygulama becerileriÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Alanda edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilmekle birlikte, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme ve bu analize dayanarak kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme yeteneğine sahip olur.
  • Ders
  • Ödev
  • Okuma
  • Laboratuar
  • Ödev Değerlendirme
  • Ara Sınav
  • Tez Sunma
  • Kısa Sınav
  • Rapor Sunma
  • Final Sınavı
2Alanda edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahip olur. Bu, bir ekonometrik yazılım kullanarak regresyon analizi yapmaktan, bir ekonomik rapor hazırlamaya veya bir finansal piyasa aracını değerlendirmeye kadar uzanır. Ayrıca, alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme yetkinliğine sahip olur.
3Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek hem uzman olan hem de uzman olmayan kişilerle yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde paylaşabilir. Buna ek olarak, alanının gerektirdiği bilişim ve teknolojik araçları (yazılımları) ileri düzeyde etkin kullanabilme becerisine sahip olur.
Kişisel ve Mesleki Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme YetkinliğiÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilmelidir. Bu, bir araştırma projesini sıfırdan tasarlamayı, ekonomik verileri toplamayı, analizi gerçekleştirmeyi ve sonuçları raporlamayı; ya da bir iş problemine yönelik çözüm geliştirme sürecini bir uzmanın gözetimi olmadan yönetebilmeyi ifade eder.
  • Ders
  • Grup Çalışma Ödevi
  • Ara Sınav
  • Kısa Sınav
  • Belge Sunma
  • Rapor Sunma
  • Final Sınavı
Öğrenme YetkinliğiÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1İktisat alanında öğrenmeyi öğrenerek konusuyla ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklar kullanarak bireysel veya takım şekilde araştırma ve çalışma yapabilir.
  • Ders
  • Uygulama
  • Proje Hazırlama
  • Ödev Değerlendirme
  • Tez Sunma
  • Belge Sunma
  • Rapor Sunma
2Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir (Hayat Boyu Öğrenme). Ayrıca, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. Mevcut ekonomik politikaları, modelleri veya piyasa analizlerini sorgulayabilir, yeni ve daha iyi yöntemler geliştirme konusunda inisiyatif kullanabilir.
İletişim ve Sosyal YetkinlikÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1İktisat alanında geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanmayı öğrenerek istatistiksel ve ekonometrik analizler yapabilir.
  • Ders
  • Ödev
  • Laboratuar
  • Proje Hazırlama
  • Tez Sunma
  • Bilgisayar Destekli Sunum
2Etik değerlerin bilincinde olarak sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir ve bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını gösterebilir.
3Ulusal ve uluslararası akademik ve profesyonel ortamlarda bilgisini, çalışmalarının sonuçlarını, fikir ve yorumlarını, alanındaki veya başka disiplin ve birimlerdeki kişilere, gerekli verileri kullanarak açık ve net bir şekilde Türkçe veya İngilizce olarak ifade edebilir, sunabilir, paylaşabilir.
Alana Özgü YetkinlikÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Para politikası (faiz oranları), maliye politikası (vergi ve harcamalar) veya uluslararası ticaret politikaları gibi farklı ekonomik politika araçlarının ulusal ve küresel ekonomi üzerindeki kısa ve uzun vadeli etkilerini öngörebilme ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
  • Ders
  • Staj
  • Sosyal Faaliyet
  • Ödev Değerlendirme
  • Ara Sınav
  • Final Sınavı
2Bankacılık, sermaye piyasaları, uluslararası finansal akışlar ve finansal risk yönetimi gibi finansal kurumların işleyişini ve piyasa dinamiklerini alan bilgisiyle kavrayabilir, ekonomi ile finansal piyasalar arasındaki karmaşık ilişkileri anlayabilir.
3Bireylerin, firmaların veya devletin kıt kaynaklar karşısında rasyonel seçimler yaparken karşılaştığı maliyet ve fayda dengesini analiz edebilme, bu optimizasyon sürecini anlayabilme ve toplumsal refahı maksimize edecek alternatif tahsis senaryoları geliştirebilme yeteneği.
4Küresel ekonomik entegrasyonun (ticaret, finans, yatırım akışları) ulusal ekonomilere olan etkilerini (gümrük vergileri, döviz kuru hareketleri, sermaye hareketleri) ileri düzeyde analiz edebilme becerisine sahip olur. Bu yetkinlik; uluslararası ticaret teorileri ve açık makroekonomi modellerini kullanarak, bir ülkenin ödemeler dengesi, dış ticaret politikaları ve uluslararası ekonomik kuruluşların (IMF, Dünya Bankası, WTO) kararlarının politik ve ekonomik sonuçlarını yorumlamayı içerir.
#Program Öğrenme Çıktıları
1Türkiye ve Dünyadaki güncel ekonomik gelişmeleri uluslararası politik ekonominin ışığında takip ve analiz ederek Türkiye ekonomisinin Dünya ekonomisiyle etkileşimini inceleyebilir.
2Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, akademik yayınlar ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. Mikroekonomi (piyasa yapıları, tüketici/üretici dengesi), Makroekonomi (büyüme modelleri, para ve maliye politikaları) gibi temel alanların ileri teorilerini ve bu teorilerin güncel tartışmalarını anlayabilir.
3Alana özgü bilgileri kullanarak ekonomik verileri (enflasyon, işsizlik, GSYİH gibi olgusal bilgiler) yorumlayabilir ve değerlendirebilir, istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle ekonomik ilişkileri ölçmeyi ve bu ölçümlerin sonuçlarını gerçek dünya koşullarına göre anlamlandırmayı, yani nicel ve nitel verilerle desteklenmiş olgusal bilgiye dayanarak çıkarım yapabilir.
4Ekonomi biliminin sosyal, hukuki, idari ve etik boyutlarının farkında olur. Ekonomi bilgisi, ekonomik sorunların çözümünde sadece iktisadi prensipleri değil, aynı zamanda toplumsal, bilimsel ve etik değerleri de gözetmeyi ve bu değerleri temel alarak sorunlara çok boyutlu çözümler üretmeyi sağlayacak şekilde bütünleştirebilir.
5Alanda edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilmekle birlikte, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme ve bu analize dayanarak kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme yeteneğine sahip olur.
6Alanda edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahip olur. Bu, bir ekonometrik yazılım kullanarak regresyon analizi yapmaktan, bir ekonomik rapor hazırlamaya veya bir finansal piyasa aracını değerlendirmeye kadar uzanır. Ayrıca, alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme yetkinliğine sahip olur.
7Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek hem uzman olan hem de uzman olmayan kişilerle yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde paylaşabilir. Buna ek olarak, alanının gerektirdiği bilişim ve teknolojik araçları (yazılımları) ileri düzeyde etkin kullanabilme becerisine sahip olur.
8Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilmelidir. Bu, bir araştırma projesini sıfırdan tasarlamayı, ekonomik verileri toplamayı, analizi gerçekleştirmeyi ve sonuçları raporlamayı; ya da bir iş problemine yönelik çözüm geliştirme sürecini bir uzmanın gözetimi olmadan yönetebilmeyi ifade eder.
9İktisat alanında öğrenmeyi öğrenerek konusuyla ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklar kullanarak bireysel veya takım şekilde araştırma ve çalışma yapabilir.
10Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir (Hayat Boyu Öğrenme). Ayrıca, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. Mevcut ekonomik politikaları, modelleri veya piyasa analizlerini sorgulayabilir, yeni ve daha iyi yöntemler geliştirme konusunda inisiyatif kullanabilir.
11İktisat alanında geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanmayı öğrenerek istatistiksel ve ekonometrik analizler yapabilir.
12Etik değerlerin bilincinde olarak sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir ve bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını gösterebilir.
13Ulusal ve uluslararası akademik ve profesyonel ortamlarda bilgisini, çalışmalarının sonuçlarını, fikir ve yorumlarını, alanındaki veya başka disiplin ve birimlerdeki kişilere, gerekli verileri kullanarak açık ve net bir şekilde Türkçe veya İngilizce olarak ifade edebilir, sunabilir, paylaşabilir.
14Para politikası (faiz oranları), maliye politikası (vergi ve harcamalar) veya uluslararası ticaret politikaları gibi farklı ekonomik politika araçlarının ulusal ve küresel ekonomi üzerindeki kısa ve uzun vadeli etkilerini öngörebilme ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
15Bankacılık, sermaye piyasaları, uluslararası finansal akışlar ve finansal risk yönetimi gibi finansal kurumların işleyişini ve piyasa dinamiklerini alan bilgisiyle kavrayabilir, ekonomi ile finansal piyasalar arasındaki karmaşık ilişkileri anlayabilir.
16Bireylerin, firmaların veya devletin kıt kaynaklar karşısında rasyonel seçimler yaparken karşılaştığı maliyet ve fayda dengesini analiz edebilme, bu optimizasyon sürecini anlayabilme ve toplumsal refahı maksimize edecek alternatif tahsis senaryoları geliştirebilme yeteneği.
17Küresel ekonomik entegrasyonun (ticaret, finans, yatırım akışları) ulusal ekonomilere olan etkilerini (gümrük vergileri, döviz kuru hareketleri, sermaye hareketleri) ileri düzeyde analiz edebilme becerisine sahip olur. Bu yetkinlik; uluslararası ticaret teorileri ve açık makroekonomi modellerini kullanarak, bir ülkenin ödemeler dengesi, dış ticaret politikaları ve uluslararası ekonomik kuruluşların (IMF, Dünya Bankası, WTO) kararlarının politik ve ekonomik sonuçlarını yorumlamayı içerir.
TYYÇ DÜZEY YETERLİLİKLERİ LİSANS , TYYÇ: 6. DÜZEY , EQF-LLL: 6. DÜZEY , QF-EHEA: 1. DÜZEYTYYÇ TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ
22-Beşeri Bilimler
EKONOMİ (İngilizce)
Program Öğrenme Çıktıları
Bilgi
Kuramsal ve/veya olgusal bilgi
  • Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
  • Beşeri bilimler alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 
  • Türkiye ve Dünyadaki güncel ekonomik gelişmeleri uluslararası politik ekonominin ışığında takip ve analiz ederek Türkiye ekonomisinin Dünya ekonomisiyle etkileşimini inceleyebilir.
  • Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, akademik yayınlar ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. Mikroekonomi (piyasa yapıları, tüketici/üretici dengesi), Makroekonomi (büyüme modelleri, para ve maliye politikaları) gibi temel alanların ileri teorilerini ve bu teorilerin güncel tartışmalarını anlayabilir.
  • Alana özgü bilgileri kullanarak ekonomik verileri (enflasyon, işsizlik, GSYİH gibi olgusal bilgiler) yorumlayabilir ve değerlendirebilir, istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle ekonomik ilişkileri ölçmeyi ve bu ölçümlerin sonuçlarını gerçek dünya koşullarına göre anlamlandırmayı, yani nicel ve nitel verilerle desteklenmiş olgusal bilgiye dayanarak çıkarım yapabilir.
  • Ekonomi biliminin sosyal, hukuki, idari ve etik boyutlarının farkında olur. Ekonomi bilgisi, ekonomik sorunların çözümünde sadece iktisadi prensipleri değil, aynı zamanda toplumsal, bilimsel ve etik değerleri de gözetmeyi ve bu değerleri temel alarak sorunlara çok boyutlu çözümler üretmeyi sağlayacak şekilde bütünleştirebilir.
Beceri
Bilişsel ve/veya uygulama becerileri
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
  • Beşeri bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular.  
  • Alanda edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilmekle birlikte, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme ve bu analize dayanarak kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme yeteneğine sahip olur.
  • Alanda edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahip olur. Bu, bir ekonometrik yazılım kullanarak regresyon analizi yapmaktan, bir ekonomik rapor hazırlamaya veya bir finansal piyasa aracını değerlendirmeye kadar uzanır. Ayrıca, alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme yetkinliğine sahip olur.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek hem uzman olan hem de uzman olmayan kişilerle yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde paylaşabilir. Buna ek olarak, alanının gerektirdiği bilişim ve teknolojik araçları (yazılımları) ileri düzeyde etkin kullanabilme becerisine sahip olur.
Kişisel ve Mesleki Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • orumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
  • Beşeri bilimler alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
  • Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.  
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilmelidir. Bu, bir araştırma projesini sıfırdan tasarlamayı, ekonomik verileri toplamayı, analizi gerçekleştirmeyi ve sonuçları raporlamayı; ya da bir iş problemine yönelik çözüm geliştirme sürecini bir uzmanın gözetimi olmadan yönetebilmeyi ifade eder.
Öğrenme Yetkinliği
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Beşeri bilimler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.  
  • İktisat alanında öğrenmeyi öğrenerek konusuyla ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklar kullanarak bireysel veya takım şekilde araştırma ve çalışma yapabilir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir (Hayat Boyu Öğrenme). Ayrıca, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir. Mevcut ekonomik politikaları, modelleri veya piyasa analizlerini sorgulayabilir, yeni ve daha iyi yöntemler geliştirme konusunda inisiyatif kullanabilir.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
  • Beşeri bilimler alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
  • Beşeri bilimler alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
  • Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
  • Bir yabancı dili kullanarak beşeri bilimler alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
  • Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.  
  • İktisat alanında geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanmayı öğrenerek istatistiksel ve ekonometrik analizler yapabilir.
  • Etik değerlerin bilincinde olarak sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir ve bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını gösterebilir.
  • Ulusal ve uluslararası akademik ve profesyonel ortamlarda bilgisini, çalışmalarının sonuçlarını, fikir ve yorumlarını, alanındaki veya başka disiplin ve birimlerdeki kişilere, gerekli verileri kullanarak açık ve net bir şekilde Türkçe veya İngilizce olarak ifade edebilir, sunabilir, paylaşabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
  • Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
  • Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
  • Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
  • Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
  • Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.  
  • Para politikası (faiz oranları), maliye politikası (vergi ve harcamalar) veya uluslararası ticaret politikaları gibi farklı ekonomik politika araçlarının ulusal ve küresel ekonomi üzerindeki kısa ve uzun vadeli etkilerini öngörebilme ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
  • Bankacılık, sermaye piyasaları, uluslararası finansal akışlar ve finansal risk yönetimi gibi finansal kurumların işleyişini ve piyasa dinamiklerini alan bilgisiyle kavrayabilir, ekonomi ile finansal piyasalar arasındaki karmaşık ilişkileri anlayabilir.
  • Bireylerin, firmaların veya devletin kıt kaynaklar karşısında rasyonel seçimler yaparken karşılaştığı maliyet ve fayda dengesini analiz edebilme, bu optimizasyon sürecini anlayabilme ve toplumsal refahı maksimize edecek alternatif tahsis senaryoları geliştirebilme yeteneği.
  • Küresel ekonomik entegrasyonun (ticaret, finans, yatırım akışları) ulusal ekonomilere olan etkilerini (gümrük vergileri, döviz kuru hareketleri, sermaye hareketleri) ileri düzeyde analiz edebilme becerisine sahip olur. Bu yetkinlik; uluslararası ticaret teorileri ve açık makroekonomi modellerini kullanarak, bir ülkenin ödemeler dengesi, dış ticaret politikaları ve uluslararası ekonomik kuruluşların (IMF, Dünya Bankası, WTO) kararlarının politik ve ekonomik sonuçlarını yorumlamayı içerir.