KAMU YÖNETİMİ (İngilizce)

Kazanılan Derece: Lisans , Yeterlilik Çerçeveleri ile İlişkisi: TYÇ-TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey ,ISCED (2011): 6. Düzey, QF-EHEA: 1. Düzey

#Program Öğrenme Çıktıları
Bilgi
Kuramsal ve/veya olgusal bilgi Öğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Kamu Yönetimi Kuramları Bilgisi: Mezunlar, klasik ve çağdaş kamu yönetimi kuramlarını (örneğin Weberyen bürokrasi modeli, Yeni Kamu Yönetimi, Dijital Dönüşüm Paradigmaları) kavrar; Türkiye ve dünyadaki kamu yönetimi tarihsel süreçlerini, siyasal dönüşümleri ve kuramsal paradigmaların zaman içindeki evrimini analitik bir perspektifle bilir.
  • Ders
  • Ödev
  • Okuma
  • Proje Hazırlama
  • Ara Sınav
  • Kısa Sınav
  • Rapor Sunma
  • Final Sınavı
2Devlet, Yönetim, Yerel Yönetimler ve Politik Sistemler Hakkında Karşılaştırmalı Bilgi: Öğrenciler, devlet teorileri, merkezi-yerel ilişkiler, bölgesel politikalar, kamu personel yönetimi ve yönetişim modelleri gibi alanlarda Türkiye'deki uygulamalar ile uluslararası örnekler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları bilir; çeşitli siyasal sistem ve kamu yönetim modellerinin kurumlaşmış biçimlerini anlar.
3Politik ve Toplumsal Süreçler, Katılım ve Sivil Toplum Bilgisi: Mezunlar, siyasal davranış, toplumsal hareketler, katılımcılık, sivil toplum örgütleri ve siyasal iletişim gibi süreçleri — hem teorik perspektiflerle hem çağdaş vakalarla — yorumlayabilir; demokrasi teorileri, aktör-analizi, katılım modelleri hakkında güncel kuramsal ve ampirik bilgiye sahiptir.
4Kamu Politikası Analizi, Dijital Yönetişim ve Çevresel-Yönetsel Bilgi: Öğrenciler, kamu politikalarının tasarımı, analizi ve değerlendirilmesinde gerekli teorik ve metodolojik çerçeveleri (örneğin politika döngüsü, karar alma teorileri, performans değerlendirme) kavrar; ayrıca e-devlet, dijital yönetişim, veri temelli yönetişim, çevre ve kentleşme sorunlarına ilişkin yönetsel bilgi altyapısına sahiptir.
Beceri
Bilişsel ve/veya uygulama becerileriÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Analiz, sentez ve eleştirel değerlendirme becerisi: Öğrenci, kamu yönetimi ve siyaset bilimindeki teorik kavramları, kuramsal yaklaşımları, tarihsel süreçleri ve güncel olguları — örneğin devlet kuramları, demokratik dönüşümler, kentleşme süreçleri — analiz eder; bu analizlere dayanarak alternatif yorum ve çözüm önerileri sentezler; bu önerileri eleştirel bir bakışla değerlendirir.
  • Staj
  • Uygulama
  • Teknik Gezi
  • Alan Çalışması
  • Proje Hazırlama
  • Belge Sunma
  • Rapor Sunma
  • Staj Sınavı
  • Proje Değerlendirme
  • Bilgisayar Destekli Sunum
2Politika tasarımı, uyarlama ve uygulama becerisi: Öğrenci, kamu politikalarının tasarımı, uyarlanması ve sahada uygulanması süreçlerinde bilimsel ve pratik araçları kullanabilir; karar alma, program geliştirme, izleme ve değerlendirme yöntemlerini (nitel ve nicel analiz araçları, performans göstergeleri, geri bildirim mekanizmaları) pratik projelerde ya da simülasyonlarda uygular.
3Bağlam duyarlılığı ve çok ölçekli problem çözme becerisi: Öğrenci, yerel, ulusal ve uluslararası ölçeklerde kamu yönetimi sorunlarını ve politikaları inceler; çevresel, kentsel, toplumsal, teknolojik değişkenleri göz önünde bulundurarak (örneğin kentleşme ve çevre sorunları, e-devlet dönüşümü, bölgesel eşitsizlikler) çok boyutlu problemler için uygun strateji, politika ya da müdahale planları oluşturur ve bu planları uygulamaya dönük olarak gerekirse revize eder.
Kişisel ve Mesleki Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme YetkinliğiÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Yönetsel Sorumluluk ve Etik Karar Verme Yetkinliği: Kamu görevlisi olarak (örneğin kaymakam, hâkim, vali yardımcısı vs.) çalışan kişi, etkin yönetsel ve idari karar süreçlerinde etik ve hukuki ilkeleri içselleştirebilir; kamu yararını gözeterek, çatışan toplumsal değerler arasında dengeli kararlar alabilir; mevzuat, hesap verebilirlik, şeffaflık, kamu kaynaklarının etkin kullanımı gibi temel ilkeleri uygulamaya dönüştürebilir.
  • Uygulama
  • Sosyal Faaliyet
  • Mesleki Faaliyet
  • Rapor Sunma
  • Sözlü Değerlendirme
  • Akran Değerlendirmesi
  • Proje Değerlendirme
2Liderlik, Koordinasyon ve Çok Paydaşla İş Birliği Yetkinliği: Mezun, kamu kurumları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör ve uluslararası aktörler gibi farklı paydaşlarla çalışmayı organize edebilir; ekip yönetimi, koordinasyon, yönlendirme, stratejik iletişim ve kriz dönemlerinde liderlik rolü üstlenme becerisi gösterebilir; çok aktörlü projelerde uzlaşma ve yönetişim süreçlerini yönetebilir.
Öğrenme YetkinliğiÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Eleştirel düşünme, farklı perspektifleri sentezleme ve yenilikçi çözüm üretme yetkinliği: Öğrenci, kamu yönetimi alanındaki teorik kuramları, tarihi süreçleri ve çağdaş olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir; farklı disiplinlerden (siyaset bilimi, sosyoloji, ekonomi) gelen perspektifleri sentezleyerek kamu sorunlarına yenilikçi yaklaşımlar önerebilir. Bu yetkinlik, öğrencinin kendi sorularını üretmesini, paradigmal sınırları sorgulamasını ve değişen kamu dünyasında yaratıcı çözümler geliştirmesini sağlar.
  • Okuma
  • Rapor Yazma
  • Grup Çalışma Ödevi
  • Belge Sunma
  • Proje Yarışma/Teslim
  • Bilgisayar Destekli Sunum
2Öğrenmeyi yöneten, kendini yeniden yapılandıran ve karmaşık durumlarla başa çıkabilen entelektüel özerklik: Öğrenci, bilgi kaynaklarını (akademik literatür, veri setleri, uluslararası anlaşmalar,) etkin biçimde seçer, değerlendirir ve kendi öğrenme sürecini stratejik olarak yönetir; belirsizlik içeren veya çok değişkenli kamu problemlerine karşı analiz ve çözüm süreçlerinde esnek davranır, gerektiğinde kendi kavramsal çerçevesini revize edebilir. Bu yetkinlik, mezunların ilerleyen yıllarda kendilerini mesleki olarak güncel tutabilmelerini, yeni yönetim paradigmalarına adapte olabilmelerini destekler.
İletişim ve Sosyal YetkinlikÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Çok paydaşlı ortamlarda etkili iletişim kurma ve katılımcı diyalog geliştirme yetkinliği: Öğrenci, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, yerel yönetimler ve vatandaşlar arasında açık, kapsayıcı ve etik temelli bir iletişim kurabilir. Yazılı, sözlü ve dijital iletişim araçlarını etkili biçimde kullanarak farklı toplumsal grupların görüşlerini bütünleştiren, katılımı teşvik eden diyalog süreçleri tasarlayabilir. Bu yetkinlik, geleceğin kamu yöneticilerinin demokratik yönetişim ortamında güvene dayalı iletişim ve müzakere becerilerini geliştirmesini hedefler.
  • Seminer
  • Proje Hazırlama
  • Proje Yarışma/Teslim
  • Proje Değerlendirme
2Kolektif çalışma, sosyal sorumluluk ve kültürlerarası işbirliği yetkinliği: Öğrenci, toplumsal sorunların çözümüne yönelik projelerde ekip çalışması yürütürken farklı kültürel, sosyal ve disipliner arka planlara sahip bireylerle etkili biçimde işbirliği yapabilir. Etik duyarlılıkla hareket eder, sosyal adalet ve sürdürülebilirlik ilkelerini gözeterek toplumsal yarar odaklı çalışmalar planlayabilir. Bu yetkinlik, öğrencinin küresel ölçekte yönetişim süreçlerinde yer alabilecek sosyal bilinç ve empati düzeyine ulaşmasını sağlar.
Alana Özgü YetkinlikÖğrenme-Öğretme YöntemiÖlçme-Değerlendirme Yöntemi
1Kamu yönetimi kuram ve uygulamalarını bütüncül ve eleştirel biçimde analiz etme yetkinliği: Öğrenci, kamu yönetimi disiplininin temel kuramlarını, tarihsel gelişimini ve güncel yönetişim modellerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir. Kamu politikalarının tasarım, uygulama ve denetim süreçlerini teorik bilgiye dayalı biçimde analiz eder; yönetim sorunlarını bilimsel yöntemlerle çözümlemeye yönelik eleştirel düşünme becerisi geliştirir.
  • Ders
  • Okuma
  • Mesleki Faaliyet
  • Ödev Değerlendirme
  • Ara Sınav
  • Kısa Sınav
  • Rapor Sunma
  • Final Sınavı
2Kamu yönetiminde dijital dönüşüm, veri temelli karar alma ve yenilikçi yönetim araçlarını kullanma yetkinliği: Öğrenci, e-devlet, açık veri, yapay zekâ destekli yönetim ve dijital etik gibi çağdaş kamu yönetimi uygulamalarını kavrar ve bu teknolojik dönüşümün yönetsel süreçlerdeki etkilerini değerlendirebilir. Dijitalleşmenin kamu hizmetlerinde etkinlik, şeffaflık ve hesap verebilirlik üzerindeki rolünü çözümleyerek yenilikçi yönetim modelleri geliştirebilir.
3Sürdürülebilir, kapsayıcı ve çok düzeyli yönetişim süreçlerinde stratejik rol üstlenme yetkinliği: Öğrenci, yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde kamu kurumları, sivil toplum ve özel sektör arasında işbirliği geliştirebilecek yönetişim becerilerine sahiptir. Sosyal adalet, çevresel sürdürülebilirlik ve demokratik katılım ilkeleri çerçevesinde politika geliştirme ve uygulama süreçlerinde liderlik gösterebilir.
#Program Öğrenme Çıktıları
1Kamu Yönetimi Kuramları Bilgisi: Mezunlar, klasik ve çağdaş kamu yönetimi kuramlarını (örneğin Weberyen bürokrasi modeli, Yeni Kamu Yönetimi, Dijital Dönüşüm Paradigmaları) kavrar; Türkiye ve dünyadaki kamu yönetimi tarihsel süreçlerini, siyasal dönüşümleri ve kuramsal paradigmaların zaman içindeki evrimini analitik bir perspektifle bilir.
2Devlet, Yönetim, Yerel Yönetimler ve Politik Sistemler Hakkında Karşılaştırmalı Bilgi: Öğrenciler, devlet teorileri, merkezi-yerel ilişkiler, bölgesel politikalar, kamu personel yönetimi ve yönetişim modelleri gibi alanlarda Türkiye'deki uygulamalar ile uluslararası örnekler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları bilir; çeşitli siyasal sistem ve kamu yönetim modellerinin kurumlaşmış biçimlerini anlar.
3Politik ve Toplumsal Süreçler, Katılım ve Sivil Toplum Bilgisi: Mezunlar, siyasal davranış, toplumsal hareketler, katılımcılık, sivil toplum örgütleri ve siyasal iletişim gibi süreçleri — hem teorik perspektiflerle hem çağdaş vakalarla — yorumlayabilir; demokrasi teorileri, aktör-analizi, katılım modelleri hakkında güncel kuramsal ve ampirik bilgiye sahiptir.
4Kamu Politikası Analizi, Dijital Yönetişim ve Çevresel-Yönetsel Bilgi: Öğrenciler, kamu politikalarının tasarımı, analizi ve değerlendirilmesinde gerekli teorik ve metodolojik çerçeveleri (örneğin politika döngüsü, karar alma teorileri, performans değerlendirme) kavrar; ayrıca e-devlet, dijital yönetişim, veri temelli yönetişim, çevre ve kentleşme sorunlarına ilişkin yönetsel bilgi altyapısına sahiptir.
5Analiz, sentez ve eleştirel değerlendirme becerisi: Öğrenci, kamu yönetimi ve siyaset bilimindeki teorik kavramları, kuramsal yaklaşımları, tarihsel süreçleri ve güncel olguları — örneğin devlet kuramları, demokratik dönüşümler, kentleşme süreçleri — analiz eder; bu analizlere dayanarak alternatif yorum ve çözüm önerileri sentezler; bu önerileri eleştirel bir bakışla değerlendirir.
6Politika tasarımı, uyarlama ve uygulama becerisi: Öğrenci, kamu politikalarının tasarımı, uyarlanması ve sahada uygulanması süreçlerinde bilimsel ve pratik araçları kullanabilir; karar alma, program geliştirme, izleme ve değerlendirme yöntemlerini (nitel ve nicel analiz araçları, performans göstergeleri, geri bildirim mekanizmaları) pratik projelerde ya da simülasyonlarda uygular.
7Bağlam duyarlılığı ve çok ölçekli problem çözme becerisi: Öğrenci, yerel, ulusal ve uluslararası ölçeklerde kamu yönetimi sorunlarını ve politikaları inceler; çevresel, kentsel, toplumsal, teknolojik değişkenleri göz önünde bulundurarak (örneğin kentleşme ve çevre sorunları, e-devlet dönüşümü, bölgesel eşitsizlikler) çok boyutlu problemler için uygun strateji, politika ya da müdahale planları oluşturur ve bu planları uygulamaya dönük olarak gerekirse revize eder.
8Yönetsel Sorumluluk ve Etik Karar Verme Yetkinliği: Kamu görevlisi olarak (örneğin kaymakam, hâkim, vali yardımcısı vs.) çalışan kişi, etkin yönetsel ve idari karar süreçlerinde etik ve hukuki ilkeleri içselleştirebilir; kamu yararını gözeterek, çatışan toplumsal değerler arasında dengeli kararlar alabilir; mevzuat, hesap verebilirlik, şeffaflık, kamu kaynaklarının etkin kullanımı gibi temel ilkeleri uygulamaya dönüştürebilir.
9Liderlik, Koordinasyon ve Çok Paydaşla İş Birliği Yetkinliği: Mezun, kamu kurumları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör ve uluslararası aktörler gibi farklı paydaşlarla çalışmayı organize edebilir; ekip yönetimi, koordinasyon, yönlendirme, stratejik iletişim ve kriz dönemlerinde liderlik rolü üstlenme becerisi gösterebilir; çok aktörlü projelerde uzlaşma ve yönetişim süreçlerini yönetebilir.
10Eleştirel düşünme, farklı perspektifleri sentezleme ve yenilikçi çözüm üretme yetkinliği: Öğrenci, kamu yönetimi alanındaki teorik kuramları, tarihi süreçleri ve çağdaş olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir; farklı disiplinlerden (siyaset bilimi, sosyoloji, ekonomi) gelen perspektifleri sentezleyerek kamu sorunlarına yenilikçi yaklaşımlar önerebilir. Bu yetkinlik, öğrencinin kendi sorularını üretmesini, paradigmal sınırları sorgulamasını ve değişen kamu dünyasında yaratıcı çözümler geliştirmesini sağlar.
11Öğrenmeyi yöneten, kendini yeniden yapılandıran ve karmaşık durumlarla başa çıkabilen entelektüel özerklik: Öğrenci, bilgi kaynaklarını (akademik literatür, veri setleri, uluslararası anlaşmalar,) etkin biçimde seçer, değerlendirir ve kendi öğrenme sürecini stratejik olarak yönetir; belirsizlik içeren veya çok değişkenli kamu problemlerine karşı analiz ve çözüm süreçlerinde esnek davranır, gerektiğinde kendi kavramsal çerçevesini revize edebilir. Bu yetkinlik, mezunların ilerleyen yıllarda kendilerini mesleki olarak güncel tutabilmelerini, yeni yönetim paradigmalarına adapte olabilmelerini destekler.
12Çok paydaşlı ortamlarda etkili iletişim kurma ve katılımcı diyalog geliştirme yetkinliği: Öğrenci, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, yerel yönetimler ve vatandaşlar arasında açık, kapsayıcı ve etik temelli bir iletişim kurabilir. Yazılı, sözlü ve dijital iletişim araçlarını etkili biçimde kullanarak farklı toplumsal grupların görüşlerini bütünleştiren, katılımı teşvik eden diyalog süreçleri tasarlayabilir. Bu yetkinlik, geleceğin kamu yöneticilerinin demokratik yönetişim ortamında güvene dayalı iletişim ve müzakere becerilerini geliştirmesini hedefler.
13Kolektif çalışma, sosyal sorumluluk ve kültürlerarası işbirliği yetkinliği: Öğrenci, toplumsal sorunların çözümüne yönelik projelerde ekip çalışması yürütürken farklı kültürel, sosyal ve disipliner arka planlara sahip bireylerle etkili biçimde işbirliği yapabilir. Etik duyarlılıkla hareket eder, sosyal adalet ve sürdürülebilirlik ilkelerini gözeterek toplumsal yarar odaklı çalışmalar planlayabilir. Bu yetkinlik, öğrencinin küresel ölçekte yönetişim süreçlerinde yer alabilecek sosyal bilinç ve empati düzeyine ulaşmasını sağlar.
14Kamu yönetimi kuram ve uygulamalarını bütüncül ve eleştirel biçimde analiz etme yetkinliği: Öğrenci, kamu yönetimi disiplininin temel kuramlarını, tarihsel gelişimini ve güncel yönetişim modellerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir. Kamu politikalarının tasarım, uygulama ve denetim süreçlerini teorik bilgiye dayalı biçimde analiz eder; yönetim sorunlarını bilimsel yöntemlerle çözümlemeye yönelik eleştirel düşünme becerisi geliştirir.
15Kamu yönetiminde dijital dönüşüm, veri temelli karar alma ve yenilikçi yönetim araçlarını kullanma yetkinliği: Öğrenci, e-devlet, açık veri, yapay zekâ destekli yönetim ve dijital etik gibi çağdaş kamu yönetimi uygulamalarını kavrar ve bu teknolojik dönüşümün yönetsel süreçlerdeki etkilerini değerlendirebilir. Dijitalleşmenin kamu hizmetlerinde etkinlik, şeffaflık ve hesap verebilirlik üzerindeki rolünü çözümleyerek yenilikçi yönetim modelleri geliştirebilir.
16Sürdürülebilir, kapsayıcı ve çok düzeyli yönetişim süreçlerinde stratejik rol üstlenme yetkinliği: Öğrenci, yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde kamu kurumları, sivil toplum ve özel sektör arasında işbirliği geliştirebilecek yönetişim becerilerine sahiptir. Sosyal adalet, çevresel sürdürülebilirlik ve demokratik katılım ilkeleri çerçevesinde politika geliştirme ve uygulama süreçlerinde liderlik gösterebilir.
TYYÇ DÜZEY YETERLİLİKLERİ LİSANS , TYYÇ: 6. DÜZEY , EQF-LLL: 6. DÜZEY , QF-EHEA: 1. DÜZEYTYYÇ TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ
22-Beşeri Bilimler
KAMU YÖNETİMİ (İngilizce)
Program Öğrenme Çıktıları
Bilgi
Kuramsal ve/veya olgusal bilgi
  • Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
  • Beşeri bilimler alanında kazanılan yeterliliklere dayalı olarak güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 
  • Kamu Yönetimi Kuramları Bilgisi: Mezunlar, klasik ve çağdaş kamu yönetimi kuramlarını (örneğin Weberyen bürokrasi modeli, Yeni Kamu Yönetimi, Dijital Dönüşüm Paradigmaları) kavrar; Türkiye ve dünyadaki kamu yönetimi tarihsel süreçlerini, siyasal dönüşümleri ve kuramsal paradigmaların zaman içindeki evrimini analitik bir perspektifle bilir.
  • Devlet, Yönetim, Yerel Yönetimler ve Politik Sistemler Hakkında Karşılaştırmalı Bilgi: Öğrenciler, devlet teorileri, merkezi-yerel ilişkiler, bölgesel politikalar, kamu personel yönetimi ve yönetişim modelleri gibi alanlarda Türkiye'deki uygulamalar ile uluslararası örnekler arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları bilir; çeşitli siyasal sistem ve kamu yönetim modellerinin kurumlaşmış biçimlerini anlar.
  • Politik ve Toplumsal Süreçler, Katılım ve Sivil Toplum Bilgisi: Mezunlar, siyasal davranış, toplumsal hareketler, katılımcılık, sivil toplum örgütleri ve siyasal iletişim gibi süreçleri — hem teorik perspektiflerle hem çağdaş vakalarla — yorumlayabilir; demokrasi teorileri, aktör-analizi, katılım modelleri hakkında güncel kuramsal ve ampirik bilgiye sahiptir.
  • Kamu Politikası Analizi, Dijital Yönetişim ve Çevresel-Yönetsel Bilgi: Öğrenciler, kamu politikalarının tasarımı, analizi ve değerlendirilmesinde gerekli teorik ve metodolojik çerçeveleri (örneğin politika döngüsü, karar alma teorileri, performans değerlendirme) kavrar; ayrıca e-devlet, dijital yönetişim, veri temelli yönetişim, çevre ve kentleşme sorunlarına ilişkin yönetsel bilgi altyapısına sahiptir.
Beceri
Bilişsel ve/veya uygulama becerileri
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
  • Beşeri bilimler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında, kullanır, çözümler ve uygular.  
  • Analiz, sentez ve eleştirel değerlendirme becerisi: Öğrenci, kamu yönetimi ve siyaset bilimindeki teorik kavramları, kuramsal yaklaşımları, tarihsel süreçleri ve güncel olguları — örneğin devlet kuramları, demokratik dönüşümler, kentleşme süreçleri — analiz eder; bu analizlere dayanarak alternatif yorum ve çözüm önerileri sentezler; bu önerileri eleştirel bir bakışla değerlendirir.
  • Politika tasarımı, uyarlama ve uygulama becerisi: Öğrenci, kamu politikalarının tasarımı, uyarlanması ve sahada uygulanması süreçlerinde bilimsel ve pratik araçları kullanabilir; karar alma, program geliştirme, izleme ve değerlendirme yöntemlerini (nitel ve nicel analiz araçları, performans göstergeleri, geri bildirim mekanizmaları) pratik projelerde ya da simülasyonlarda uygular.
  • Bağlam duyarlılığı ve çok ölçekli problem çözme becerisi: Öğrenci, yerel, ulusal ve uluslararası ölçeklerde kamu yönetimi sorunlarını ve politikaları inceler; çevresel, kentsel, toplumsal, teknolojik değişkenleri göz önünde bulundurarak (örneğin kentleşme ve çevre sorunları, e-devlet dönüşümü, bölgesel eşitsizlikler) çok boyutlu problemler için uygun strateji, politika ya da müdahale planları oluşturur ve bu planları uygulamaya dönük olarak gerekirse revize eder.
Kişisel ve Mesleki Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • orumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
  • Beşeri bilimler alanında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
  • Beşeri bilimler alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.  
  • Yönetsel Sorumluluk ve Etik Karar Verme Yetkinliği: Kamu görevlisi olarak (örneğin kaymakam, hâkim, vali yardımcısı vs.) çalışan kişi, etkin yönetsel ve idari karar süreçlerinde etik ve hukuki ilkeleri içselleştirebilir; kamu yararını gözeterek, çatışan toplumsal değerler arasında dengeli kararlar alabilir; mevzuat, hesap verebilirlik, şeffaflık, kamu kaynaklarının etkin kullanımı gibi temel ilkeleri uygulamaya dönüştürebilir.
  • Liderlik, Koordinasyon ve Çok Paydaşla İş Birliği Yetkinliği: Mezun, kamu kurumları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, özel sektör ve uluslararası aktörler gibi farklı paydaşlarla çalışmayı organize edebilir; ekip yönetimi, koordinasyon, yönlendirme, stratejik iletişim ve kriz dönemlerinde liderlik rolü üstlenme becerisi gösterebilir; çok aktörlü projelerde uzlaşma ve yönetişim süreçlerini yönetebilir.
Öğrenme Yetkinliği
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Beşeri bilimler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.  
  • Eleştirel düşünme, farklı perspektifleri sentezleme ve yenilikçi çözüm üretme yetkinliği: Öğrenci, kamu yönetimi alanındaki teorik kuramları, tarihi süreçleri ve çağdaş olguları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir; farklı disiplinlerden (siyaset bilimi, sosyoloji, ekonomi) gelen perspektifleri sentezleyerek kamu sorunlarına yenilikçi yaklaşımlar önerebilir. Bu yetkinlik, öğrencinin kendi sorularını üretmesini, paradigmal sınırları sorgulamasını ve değişen kamu dünyasında yaratıcı çözümler geliştirmesini sağlar.
  • Öğrenmeyi yöneten, kendini yeniden yapılandıran ve karmaşık durumlarla başa çıkabilen entelektüel özerklik: Öğrenci, bilgi kaynaklarını (akademik literatür, veri setleri, uluslararası anlaşmalar,) etkin biçimde seçer, değerlendirir ve kendi öğrenme sürecini stratejik olarak yönetir; belirsizlik içeren veya çok değişkenli kamu problemlerine karşı analiz ve çözüm süreçlerinde esnek davranır, gerektiğinde kendi kavramsal çerçevesini revize edebilir. Bu yetkinlik, mezunların ilerleyen yıllarda kendilerini mesleki olarak güncel tutabilmelerini, yeni yönetim paradigmalarına adapte olabilmelerini destekler.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
  • Beşeri bilimler alanındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
  • Beşeri bilimler alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
  • Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
  • Bir yabancı dili kullanarak beşeri bilimler alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
  • Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.  
  • Çok paydaşlı ortamlarda etkili iletişim kurma ve katılımcı diyalog geliştirme yetkinliği: Öğrenci, kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları, yerel yönetimler ve vatandaşlar arasında açık, kapsayıcı ve etik temelli bir iletişim kurabilir. Yazılı, sözlü ve dijital iletişim araçlarını etkili biçimde kullanarak farklı toplumsal grupların görüşlerini bütünleştiren, katılımı teşvik eden diyalog süreçleri tasarlayabilir. Bu yetkinlik, geleceğin kamu yöneticilerinin demokratik yönetişim ortamında güvene dayalı iletişim ve müzakere becerilerini geliştirmesini hedefler.
  • Kolektif çalışma, sosyal sorumluluk ve kültürlerarası işbirliği yetkinliği: Öğrenci, toplumsal sorunların çözümüne yönelik projelerde ekip çalışması yürütürken farklı kültürel, sosyal ve disipliner arka planlara sahip bireylerle etkili biçimde işbirliği yapabilir. Etik duyarlılıkla hareket eder, sosyal adalet ve sürdürülebilirlik ilkelerini gözeterek toplumsal yarar odaklı çalışmalar planlayabilir. Bu yetkinlik, öğrencinin küresel ölçekte yönetişim süreçlerinde yer alabilecek sosyal bilinç ve empati düzeyine ulaşmasını sağlar.
Alana Özgü Yetkinlik
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
  • Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
  • Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
  • Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
  • Beşeri bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
  • Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.  
  • Kamu yönetimi kuram ve uygulamalarını bütüncül ve eleştirel biçimde analiz etme yetkinliği: Öğrenci, kamu yönetimi disiplininin temel kuramlarını, tarihsel gelişimini ve güncel yönetişim modellerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir. Kamu politikalarının tasarım, uygulama ve denetim süreçlerini teorik bilgiye dayalı biçimde analiz eder; yönetim sorunlarını bilimsel yöntemlerle çözümlemeye yönelik eleştirel düşünme becerisi geliştirir.
  • Kamu yönetiminde dijital dönüşüm, veri temelli karar alma ve yenilikçi yönetim araçlarını kullanma yetkinliği: Öğrenci, e-devlet, açık veri, yapay zekâ destekli yönetim ve dijital etik gibi çağdaş kamu yönetimi uygulamalarını kavrar ve bu teknolojik dönüşümün yönetsel süreçlerdeki etkilerini değerlendirebilir. Dijitalleşmenin kamu hizmetlerinde etkinlik, şeffaflık ve hesap verebilirlik üzerindeki rolünü çözümleyerek yenilikçi yönetim modelleri geliştirebilir.
  • Sürdürülebilir, kapsayıcı ve çok düzeyli yönetişim süreçlerinde stratejik rol üstlenme yetkinliği: Öğrenci, yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde kamu kurumları, sivil toplum ve özel sektör arasında işbirliği geliştirebilecek yönetişim becerilerine sahiptir. Sosyal adalet, çevresel sürdürülebilirlik ve demokratik katılım ilkeleri çerçevesinde politika geliştirme ve uygulama süreçlerinde liderlik gösterebilir.